Saffranspannacotta

 
 
Ingredienser
 
1 vaniljstång
 
5 dl Norrmejerier Mellangrädde
 
2 kuvert saffran
 
1/2 dl strösocker
 
2 gelatinblad
 
1 dl pepparkakor, krossade
 
Instruktioner
 
Dela vaniljstången på längden. Koka upp grädde, saffran, vaniljstång och socker. Låt grädden sjuda i 15 minuter. Tag upp vaniljstången och skrapa ur den i grädden. Låt under tiden gelantinbladen ligga i blöt. Krama ur dem och låt dem smälta i den varma vaniljgrädden. Häll upp pannacottan i vattensköljda koppar. Låt stelna i kyl ett par timmar. Dekorera med pepparkakssmul.
 

Till jul brukar de bli många sånahär. För vad är det jag säg, saffran och pepparkakor. Favoriter! På julafton brukar jag göra en "smet" som jag bara delar ut i små portions/smakbitar i ex snapsglas (engångsplast) så att man få i sig nåt söt och gott efter julbordet men bara smakbit när man är så mätt :)
 
 
 

Kommentarer
Denise - Min Glittriga Jul säger:

Jag har aldrig ätit pannacotta, men detta vore något att bjuda på under jul! Tack för tipset :)

Svar: Jätte gott att strö över pepparkakor, blir en bra å god blandning :)
Julboggen

2014-09-20 | 09:33:05
Bloggadress: http://minglittrigajul.bogg.se
Sannas Christmas säger:

Saffranspannacotta är så gott, jag ser fram emot december (eller möjligtvis november) då jag ska göra det :)

2014-09-20 | 10:07:38
Bloggadress: http://sannaschristmas.se
josefine säger:

Bra tips! Låter helt gudomligt gott

Svar: Bara att testa! :)
Julboggen

2014-09-22 | 16:58:10
Bloggadress: http://tusenjuleljus.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback