Mandarinmarmelad med vanilj

6 mandariner, ca 550g
1/2 vaniljstång
3dl vatten
2msk whiskey  (jag är fruktansvärt neg mot alkohol i maten så jag tog 2msk Blossas Frisk glögg istället, blev perfekt! Men alla gör som dom vill!
4dl strösocker
 

Tvätta och skär mandarinerna i fina bitar och lägg i en kastrull. Dela vaniljstången på längden, skrapa ur fröna och lägg ner både frön och stång i kastrullen.
Häll på vatten och whiskey (eller vad du nu vill smaksätta med). Koka upp och sjud ca 10min.
Tillsätt socker, rör om och koka upp. Sjud i ca 5-10min. Rör om och skumma av då och då.
Låt svalna innan du lägger i kylen/frysen
 
Enkelt och ljuvligt gott! Receptet har jag klippt ur en allers/hemmets tidning, kan tyvärr inte minnas vilken av de.
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback